JAG LÄSER ALLA KOMMENTARER INNAN JAG PUBLICERAR DOM!
Vill ni ej ha de publicerade, så skriv det i kommentaren!


fredag 12 mars 2010

21/12-09 Fråga: Hur ger jag stöd?

Fråga samt mitt svar från Psykiatrin.blogg

På vilket sätt kan man ge sin anhörig stöd? Allt ifrån verbalt, socialt, fysiskt, psykiskt, emotionellt?

Våga prata om det. Stäng inte in några ord eller frågor, för det kan vara svårt att se mellan raderna när man mår dåligt.
Se till att skapa det förtroendet som krävs för att han/hon ska våga gå till dig om vad som helst. Det är inte bra om han/hon bär på saker, känslor, tankar osv utan att kunna prata om det.

Förstår du inte, så fråga. Det skapar större förståelse och det blir lättare att anförtro sig då.
Även om det är skratt, tårar eller ilska, så visa att du finns där no matter what.
Kom ihåg att det inte enbart är personen du känner som agerar, det är även sjukdomen.
Det går inte att skylla allt på sjukdomen, men tänk på att det är båda -inte bara antingen eller (sjukdomen eller människan)- som agerar och finns.

Var inte rädd för fysisk kontakt, men bli inte heller för upprörd om han/hon inte vill ha det. Ibland måste man få vara själv.

Det är såklart viktigt att du vet saker om sjukdomen. Om hur måendet beter sig, hur eventuella mediciner verkar samt dess biverkningar. Vet du inte, så fråga fråga fråga... Antingen direkt eller på nätet, i böcker eller läkare/vårdkontakter.
Det finns tystnadsplikt, men generella frågor går alltid bra att ställa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skiv en hälsning så blir jag glad :)