JAG LÄSER ALLA KOMMENTARER INNAN JAG PUBLICERAR DOM!
Vill ni ej ha de publicerade, så skriv det i kommentaren!


fredag 12 mars 2010

21/12-09 Fråga: Hur orkar man?

Fråga samt mitt svar från Psykiatrin.blogg

Tips på hur man håller ut som anhörig.

När jag bodde hos mina föräldrar, vet jag att både mamma och pappa skrev dagbok.
Även om de pratade mycket med varandra oxå, så var det ett sätt att få ner tankar och känslor på papper.
Det gav dem en bättre synvinkel på mycket.
  • Var engagerad i informations och anhörig-föreningar. Det kan hjälpa mer än man tror!
  • Prata prata prata... det blir inte bättre för att du håller det inom dig själv. Tillslut blir det för mycket, och det kanske är du som kollapsar...
  • Kanske kan du t o m få prata med någon inom psykiatrin själv? Det behöver inte vara en psykolog, det kan mycket väl räcka med en stöd-kontakt.
  • En annan sak som är väldigt viktig, är att även du får egen-tid. Tid när du kan slappna av själv. När du kan göra vanliga saker. Gå och fika med en vän, läs en bok, se till att sova ut. Se till att göra saker som ger dig energi att orka vara anhörig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skiv en hälsning så blir jag glad :)