JAG LÄSER ALLA KOMMENTARER INNAN JAG PUBLICERAR DOM!
Vill ni ej ha de publicerade, så skriv det i kommentaren!


fredag 12 mars 2010

21/12-09 Fråga: Tvångsvård?

Fråga samt mitt svar från Psykiatrin.blogg

Finns det några tecken man kan gå efter, när det gäller om man ska lämna den anhöriga ifred eller tvångsomhänderta?

Hur verkar personen?
Är han/hon medveten om omvärlden eller helt inne i sin ångest eller kanske psykos?
Om det inte går att få sammanhängande kontakt med personen, så kan det vara bra att ringa psyk och kolla.

Är han/hon farlig? För sig själv eller andra?
Om Ja, hur pass farlig? Är det risk för självmord? Risk för plötsliga utbrott då andra skadas?

Är det fara för livet pga fysiska symtom? Finns det en så allvarlig ätstörning tex att man inte kan lita på att han/hon inte rasar ihop?
Jag tycker ändå att det viktigaste är att försöka förklara/få fram att det är bäst man åker till sjukhuset.

Det är alltid bäst att försöka göra det frivilligt. Det blir mindre dramatiskt/traumatiskt för personen då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skiv en hälsning så blir jag glad :)